Veelgestelde vragen



Alle veel gestelde vragen

Zoekresultaten voor:

Welke gehoorapparaten worden vergoed?

Als u recht heeft op een vergoeding krijgt u 75 procent van uw verzekeraar vergoed voor hoortoestellen in de categorie 1 tot en met 5. Hoortoestellen uit deze categorieën zijn goede hoortoestellen, alleen niet de nieuwste. Als u de allernieuwste hoortoestellen wilt, krijgt u hiervoor dus geen vergoeding.

U krijgt een vergoeding bij de eerste aanschaf van een hoortoestel of om de 5 jaar. Iedere 5 jaar mag u dus nieuwe hoortoestellen aanschaffen met vergoeding.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Als u recht heeft op een vergoeding krijgt u 75 procent van uw verzekeraar vergoed voor hoortoestellen in de categorie 1 tot en met 5. Hoortoestellen uit deze categorieën zijn goede hoortoestellen, alleen niet de nieuwste. Als u de allernieuwste hoortoestellen wilt, krijgt u hiervoor dus geen vergoeding.

U krijgt de vergoeding bij de eerste aanschaf van de hoortoestellen of om de 5 jaar. Iedere 5 jaar mag u dus nieuwe hoortoestellen aanschaffen met vergoeding.

Lees meer

Hoe werkt een gehoortest?

Bij Struijk Audiciens hebben we geluiddichte cabines op alle vestigingen ingericht. U kunt hier terecht voor een professionele hoortest die door één van onze vakmensen wordt uitgevoerd.

Uw Struijk audicien zal de gehoortest bij u uitvoeren en uw vragen beantwoorden. Tijdens de test krijgt u een speciale hoofdtelefoon op. Op deze manier worden uw oren volledig afgesloten zodat u niet wordt afgeleid door omgevingsgeluiden. U moet alert zijn en reageren wanneer u een geluid hoort, bijvoorbeeld door een knop in te drukken of “ja” te zeggen om aan te geven dat u het geluid hebt gehoord.

Een hoortest bestaat uit twee delen met een toon- en spraakaudiogram. Op deze manier wordt uw gehoorschade niet enkel getest op harde en zachte geluiden, maar ook op de toonhoogte van het geluid.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Uw Struijk audicien zal de gehoortest bij u uitvoeren en uw vragen beantwoorden. Tijdens de test krijgt u een speciale hoofdtelefoon op. Op deze manier worden uw oren volledig afgesloten zodat u niet wordt afgeleid door omgevingsgeluiden.

Lees meer

Wat kost een gehoortest?

Bij Struijk Audiciens krijgen nieuwe klanten altijd een gratis gehoortest. Dit betekent dat u geen geld hoeft te betalen voor de eerste test om te kijken hoe goed uw gehoor is. We willen u graag helpen uw gehoor te verbeteren.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Alle klanten die voor het eerst bij Struijk Audiciens binnenkomen, krijgen altijd een gratis hoortest.

Lees meer

Doet een gehoortest pijn?

Vaak krijgen we van klanten de vraag of een gehoortest pijn doet. Gelukkig is dat niet het geval. Tijdens de test in onze stille cabine draagt u een koptelefoon. Hiermee luistert u naar verschillende tonen op verschillende volumes en frequenties. U kunt gerust zijn, want u zult geen pijn of ongemak ervaren tijdens de gehoortest.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

 

 

Wat na de hoortest?

Na de hoortest volgt een intakegesprek. Hierbij bespreken we uw wensen en behoeften op het gebied van hoorhulpmiddelen. Samen kijken we welk hoortoestel het best bij u past. De hoortoestellen worden vervolgens direct besteld bij de leverancier.

Zodra de hoortoestellen geleverd zijn, begint de proefperiode van 8 tot 12 weken. Tijdens de proefperiode kunt u wennen aan het gehoorapparaat en controleren we of de instellingen van het hoortoestel nog bij u passen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Via de hoortest, de KNO-arts of het audioloog centrum komt u terecht bij de intake. Bij de intake worden uw wensen vastgesteld en kijken we welk hoortoestel het best bij u past. De hoortoestellen worden vervolgens direct besteld bij de leverancier.

Lees meer

Hoe lees je een hoortest?

Hoortest in een grafiek

Een hoortest wordt vaak weergegeven in een grafiek, genaamd een toonaudiogram. Als eerst staan op de horizontale lijn verschillende frequenties in Hertz (Hz), met lage tonen aan de linkerkant en hoge tonen aan de rechterkant. Verder vindt u op de verticale lijn de geluidsintensiteit in decibel (dB). Hoe hoger de intensiteit, hoe harder het geluid klinkt. De verticale lijn begint bovenaan met 0 dB; dat is het zachtste geluid dat een 18-jarige met een normaal gehoor kan waarnemen. Tot slot staat onderaan de verticale as 120 dB; dat is een oorverdovend geluid dat bij de meeste mensen pijn doet.

Hoordrempel

Voor elke frequentie wordt de minimale geluidsintensiteit gemeten waarbij u een toon nog kunt horen, wat uw “hoordrempel” wordt genoemd. De hoogte van de lijn in de audiogram geeft aan hoe goed u geluid kunt waarnemen bij die frequentie. Een hogere lijn betekent dus dat u zachtere geluiden kunt horen.

Toonaudiogram

Tijdens de test draagt u een koptelefoon en hoort u piepjes. Wanneer u een toon hoort, drukt u op een knop of zegt u ‘Ja’. Vervolgens kunnen we met het toonaudiogram uw resultaten vergelijken met die van iemand met normaal gehoor, zowel voor uw linker- als uw rechteroor.

Spraakaudiogram

In het tweede deel van de test hoort u via de koptelefoon een stem die woorden voorleest, en u herhaalt deze woorden. Vervolgens worden de woorden steeds zachter voorgelezen om te meten wat u wel en niet kunt horen. Ook hier worden uw resultaten vergeleken met die van iemand zonder gehoorverlies.

Achterliggende oorzaak

Dankzij de audiogram krijgt uw Struijk Audiciens inzicht in uw gehoorstatus, inclusief het gehoorverlies per frequentie. Hierdoor kunnen we bepalen wat u kunt waarnemen en wat niet. Ook kan het helpen om de achterliggende oorzaak van uw gehoorproblemen, zoals lawaai, ouderdom of aandoeningen zoals de ziekte van Ménière, te identificeren.

U ontvangt een kopie van uw gehoortestresultaten, die u kunt delen met uw arts of verzekering. Deze gegevens worden ook gebruikt om het juiste advies te geven over hoortoestellen en om deze professioneel af te stellen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

De hoortest wordt afgenomen met hulp van een audiometer. De resultaten die u hoort, worden op het audiogram genoteerd door de audicien.

Lees meer

Hoe gaat een gehoortest bij een kind?

Is uw kindje al ouder en twijfelt u aan zijn of haar gehoor? Dat is heel vervelend. Gehoorvermindering kan verschillende oorzaken hebben en kunnen zowel tijdelijk als blijvend zijn.

In de meeste gevallen is slechthorendheid lastig te herkennen bij kinderen. Het onderscheid maken tussen ‘niet willen’ of ‘niet kunnen’ horen is niet eenvoudig. Ook komt slechthorend niet snel aan het licht, omdat een kind snel geneigd is om zich aan te passen om de gehoorvermindering te compenseren.

De gehoortest

Bij een gehoortest voor uw kind zullen we eerst met u in gesprek gaan om een beter begrip te krijgen van het gehoor van uw kind en eventuele zorgen. Afhankelijk van de leeftijd en ontwikkeling van het kind, voeren we verschillende gehoortesten uit.

Voor kinderen jonger dan 3 jaar wordt VRA gebruikt. Hierbij kunnen zij reageren op geluiden door hun hoofd te draaien naar het geluid. Als ze dat doen, kunnen ze een plaatje of filmpje zien op een televisiescherm. Deze methode helpt begrijpen of het kind goed kan horen.

Voor kinderen vanaf 3 jaar is er een luisterspel genaamd ‘speelaudiometrie’. Bij dit spel moeten kinderen wachten op een geluidje. Wanneer ze het geluidje horen, moeten zij bijvoorbeeld een blokje in een doos leggen. Er zijn verschillende versies van dit spel beschikbaar.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Het gehoor van een kind is heel gevoelig. Als er eenmaal gehoorschade is dan is daar niets meer aan te doen. Het is daarom heel belangrijk om het gehoor van uw kind te beschermen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Is uw kindje al ouder en twijfelt u aan zijn of haar gehoor? Dat is heel vervelend. Gehoorvermindering kan verschillende oorzaken hebben en kunnen zowel tijdelijk als blijvend zijn. Denk aan een verstopping door oorsmeer, verkoudheid, slijm achter óf een scheurtje in het trommelvlies. Ook kan het luisteren naar harde muziek, een hersenvliesontsteking, erfelijke ziekte of ziekte van moeder tijdens de zwangerschap een aanleiding zijn tot gehoorvermindering.

Lees meer

Hoe gaat een gehoortest bij een baby?

Ook baby’s krijgen al vroeg te maken met een gehoortest. Het is belangrijk om gehoorproblemen snel op te sporen en te behandelen. Een gehoortest bij een baby, ook wel bekend als neonatale gehoorscreening, is een pijnloze procedure die meestal kort na de geboorte wordt uitgevoerd.

Bij deze gehoortest wordt een zacht oordopje in het oor van de baby geplaatst. Het oordopje speelt geluiden af. Een gezond oor reageert hierop door geluidjes te maken. Een kleine microfoon in het dopje vangt deze reactiegeluidjes op. Dit duurt slechts enkele minuten en doet geen pijn.

De uitkomst vertelt ons of de baby goed kan horen. Als de test laat zien dat er misschien een probleem is met het gehoor, zal er meer onderzoek gedaan worden om te begrijpen wat er precies mis is en hoe ernstig het is.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op

Ook baby’s krijgen al vroeg te maken met een gehoortest. In de eerste weken wordt er een gehoortest afgenomen. Waar de test wordt gedaan, hangt af van de regio waar u woont. Het consultatiebureau neemt contact met u op. Is uw baby ouder dan zes weken? Dan wordt er geen gehoortest meer aangeboden.

Lees meer

Kan ik mijn gehoorapparaat verzekeren?

Ja, u kunt uw gehoorapparaat verzekeren. Wanneer u een hoortoestel aanschaft, ontvangt u bij Struijk standaard 5 jaar garantie. Deze garantie omvat 2 jaar vanuit de fabrikant en wordt vervolgens uitgebreid met nog een 3 jaar door Struijk Audiciens.

Het is wel belangrijk om te weten dat diefstal en verlies niet onder de garantie vallen. Om u tegen deze onverwachte gebeurtenissen te beschermen, kunt u een aanvullende verzekering afsluiten bij hoortoestellenverzekering.nl. Deze verzekering biedt dekking in dergelijke gevallen, zodat u zonder zorgen kunt blijven genieten van uw gehoorapparaat.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

U kunt een verzekering afsluiten voor uw gehoorapparaten.

U krijgt standaard 5 jaar garantie bij de aankoop van een hoortoestel. 2 jaar vanuit de fabriek en 3 jaar verlengde garantie vanuit Struijk Audiciens.. Diefstal en verlies vallen niet onder de garantie. Hiervoor kunt u een extra verzekering afsluiten bij hoortoestellenverzekering.nl

Lees meer

Hoe werkt een gehoorapparaat?

Hier is een eenvoudige uitleg van hoe een gehoorapparaat werkt:

  • Het opvangen van geluid: Het hoortoestel heeft een microfoon die geluiden uit de omgeving opvangt.
  • Geluidsversterking: De opgevangen geluiden worden elektronisch versterkt door het hoortoestel. Dit betekent dat zwakkere geluiden luider worden gemaakt, waardoor ze hoorbaar zijn voor de drager.
  • Signaalverwerking: Het gehoorapparaat heeft een ingebouwde computerchip die het versterkte geluid aanpast aan de behoeften van de drager en het gehoorverlies. Deze chip kan ook hinderlijke achtergrondgeluiden verminderen om spraak helderder te maken.
  • Geluidsweergave: Het verwerkte geluid wordt vervolgens afgespeeld via een luidspreker in het hoortoestel. Deze geluiden worden rechtstreeks in het oor van de drager afgeleverd.

 

Kortom, een gehoorapparaat vangt geluiden op, versterkt ze, past ze aan en speelt ze af in het oor van de drager. Het is een geavanceerd stukje technologie dat veel mensen met gehoorverlies aanzienlijk kan helpen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Een gehoorapparaat werkt op basis van verschillende onderdelen en technieken. Deze zorgen samen voor het juiste geluid voor de gebruiker.

Lees meer

Wat kan ik doen om de levensduur van mijn gehoorapparaat te verlengen?

Een gehoorapparaat wordt vaak intensief gedragen en gebruikt. Het is daarom van groot belang dat u iedere dag zorgvuldig omgaat met uw hoortoestel. Wat zijn zaken waar u op kunt letten? We geven u graag een paar handige tips om de levensduur van uw gehoorapparaat te verbeteren.

1. Let extra op tijdens de zomerperiode

  • In de warme zomermaanden is de kans groot dat u zweet. Dit kan voor condensatie zorgen in uw gehoorapparaat. Controleer daarom uw batterijlade op vocht en maak deze droog als dit nodig is.
  • Is er een moment dat u uw hoortoestel niet draagt? Bewaar deze dan niet op een warme plek. Leg uw gehoorapparaat niet in het zonlicht en laat het toestel niet achter in een warme auto. Bij extreme hitte kan de kunststof behuizing van uw hoortoestel smelten.
  • De zee is een plek waar uw gehoorapparaat in contact komt met de drie Z’en: zand, zonnebrandcrème en zout water.
    Zand: blokkeert uw microfoonaansluitingen. Raak daarom uw hoortoestel niet aan wanneer uw handen onder het zand zitten.
    Zonnebrandcrème: bevat vaak chemicaliën die de kunststof behuizing van uw hoortoestel beschadigen. Verwijder uw gehoorapparaten wanneer u zonnebrandcrème aanbrengt.
    Zout water: laat mogelijk zoutkristallen achter in uw gehoorapparaat. Het is verstandig om uw hoortoestel uit de buurt te houden van zout water.

2. Voorkom vallen

  • Veel onderdelen zijn sterk, maar uw gehoorapparaat is niet onverwoestbaar. Let daarom op of u uw gehoorapparaat op een handige plek bedient. Het is verstandiger om dit zittend op de bank te doen, dan staande boven de harde badkamervloer.
  • Draagt u uw hoortoestel niet? Bewaar deze dan veilig in een droger of doosje.

3. Pas op met kou en temperatuurschommelingen

  • Tijdens de winterperiode kan de kou zwaar vallen voor uw gehoorapparaat. Batterijen hebben moeite met lagere temperaturen. Ze hebben hierdoor een kortere levensduur. Wij raden u daarom aan om uw batterijen bij kamertemperatuur te bewaren. Wilt u toch een paar batterijen meenemen in de kou? Bewaar deze dan op een warme plek, zoals uw jas.
  • Wanneer u in de winter na een lange wandeling in een warme woonkamer stapt, kan er door de temperatuursveranderingen condensatievorming plaatsvinden in uw gehoorapparaat. Is dit het geval? Open dan de batterijlade of plaats uw hoortoestel in een droogbox.

4. Kijk uit met chemicaliën

  • Parfum, zonnebrandcrème, oordruppels, haarspray, aftershave… Hoortoestellen kunnen beschadigen door de chemicaliën die in deze producten zitten. Wanneer u bijvoorbeeld parfum aanbrengt of haarspray gebruikt, is het verstandig om eerst uw gehoorapparaten uit uw oren te halen. Nadat het product gedroogd is en u uw handen heeft gewassen, kunt u uw gehoorapparaat weer terugplaatsen.
  • Wilt u uw gehoorapparaat schoonmaken? Gebruik nooit oplos- of reinigingsmiddelen maar schoonmaakproducten die speciaal bedoeld zijn om uw hoortoestel schoon te maken.

5. Bescherm tegen condensvorming

Bij Struijk Audiciens vinden we het belangrijk dat u een hoortoestel draagt dat tegen alledaagse situaties kan. U kunt met een gerust hart in de regen naar uw auto lopen of zweten wanneer u in de tuin werkt.
Blijft het vocht in uw gehoorapparaat? Dan kan dit zorgen voor een tijdelijke storing. Wanneer uw hoortoestellen nat zijn geworden, is het verstandig om ’s nachts de batterijlade te openen. Op deze manier kunnen de toestellen ventileren. Natuurlijk kunt u ook overwegen om een droogbox aan te schaffen.

Wat is de conditie van uw gehoorapparaat?

Benieuwd hoe de status is van uw hoortoestel? Kom dan langs bij één van onze vestigingen. Maak een afspraak of stel een vraag via onderstaand formulier.


Een gehoorapparaat wordt vaak intensief gedragen en gebruikt. Wat zijn de zaken waar u op kunt letten? We geven u graag een paar handige tips om de levensduur van uw gehoorapparaat te verbeteren.

Lees meer

Hoe lang gaat een hoortoestel mee?

Hoe lang u kunt genieten van uw gehoorapparaat of hoortoestel is niet in één antwoord te vangen. Ieder gehoorapparaat heeft een andere levensduur. Het hangt bijvoorbeeld af van het gebruik, de slijtage en de status van het hoorprobleem. Maar een gemiddeld gehoorapparaat gaat minimaal vijf jaar mee.

Vergoeding

Na vijf jaar is het mogelijk om weer een vergoeding te krijgen van uw zorgverzekering voor een nieuw hoortoestel. En dat is zeker het overwegen waard.
We zien in de afgelopen jaren dat gehoorapparaten steeds verder ontwikkelen. Denk aan oplaadbare hoortoestellen, connectiviteit met de telefoon en uw hoortoestel via een app bedienen.

Ook kan het zijn dat de afgelopen vijf jaar uw gehoor minder is geworden. Of de kwaliteit van uw hoortoestel is ongemerkt achteruit gegaan. Dit kunnen redenen zijn om een nieuw hoortoestel uit te proberen. U krijgt dan opnieuw een proefperiode aangeboden om te kijken of de nieuwe hoortoestellen beter zijn dan uw huidige toestellen.

Bezoek uw audicien

Natuurlijk bent u niet verplicht om na vijf jaar nieuwe toestellen te kopen. Maar vaak is het wel de moeite waard om het uit te proberen. In de meeste gevallen ervaart u niet zelf dat de kwaliteit minder wordt en het gehoor achteruit gaat. Dit gebeurt heel geleidelijk. Het is daarom goed om langs de audicien te gaan. Uw Struijk-audicien zal kijken naar de mogelijkheden en welke bij uw wensen sluiten.

Benieuwd naar uw mogelijkheden? Maak een afspraak met uw Struijk audicien via onderstaand formulier.


Een gehoorapparaat of hoortoestel heeft verschillende levensduren. Dit hangt bijvoorbeeld af van het gebruik, de slijtage en de status van het hoorprobleem.

Lees meer

Wat zijn otoplastieken?

Otoplastieken, ook wel bekend als op maat gemaakte oordoppen, bieden een perfecte pasvorm voor uw oren. Ze zijn ideaal om uw gehoor te beschermen in lawaaierige omgevingen of om specifieke geluidsfrequenties te verminderen, terwijl belangrijke geluiden behouden blijven. In onze winkels helpen we u graag bij het vinden van de beste otoplastieken voor u!

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Wanneer krijg ik een nieuw hoortoestel van de verzekeraar?

In de meeste gevallen krijgt u via uw zorgverzekering om de 5 jaar een nieuw hoortoestel. Houd er rekening mee dat de specifieke voorwaarden kunnen variëren afhankelijk van uw persoonlijke zorgverzekeringspolis. Wanneer uw gehoor achteruit gaat of uw functioneringseisen veranderen binnen deze 5 jaar bent u van harte welkom bij Struijk Audiciens. Samen met u kijken we naar functionele oplossingen om het gehoor te verbeteren.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Welke hoorhulpmiddelen zijn er?

Naast gehoorapparaten zijn er ook nog andere hoorhulpmiddelen beschikbaar voor slechthorenden. Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om dagelijkse activiteiten makkelijker te maken. Bijvoorbeeld voor televisie kijken en telefoneren. Ook voor wekkers en de deurbel zijn er oplossingen. Kijk op onze hooroplossing pagina voor meer gedetailleerde informatie over deze hoorhulpmiddelen en hoe ze u kunnen helpen.

TV oplossingen

Met TV-hoorsystemen kijkt u weer ontspannen TV, samen met uw gezin of alleen. En deze zijn niet alleen geschikt voor de TV, maar ook te gebruiken op de computer of met een stereo-installatie. Dit systeem zorgt voor helder geluid en een scherp beeld. Geniet weer van elk TV-moment met de TV oplossingen voor slechthorenden van Struijk Audiciens.

Telefoons

Heeft u problemen met het duidelijk verstaan van de persoon aan de andere kant van de telefoon? Struijk Audiciens heeft voor u telefoontoestellen die speciaal gemaakt zijn voor slechthorenden. Door middel van telefoons voor slechthorenden kunt u weer een telefoongesprek voeren zonder dat u last heeft van hinder.

Deurbellen

De deurbel niet goed of helemaal niet kunnen horen is niet prettig. Gelukkig zijn er verschillende manieren om toch te weten wanneer er een bezoeker voor de deur staat. Kies voor deurbellen met geluidsversterking, trilsignalen of signalen op basis van lichtflitsen.

Wekkers

Met een gerust gevoel gaan slapen, omdat u zeker weet dat u daadwerkelijk wakker wordt van uw wekker? Dat kan met speciale wekkers voor slechthorenden. Deze speciale wekkers maken geen gebruik van standaard geluidssignalen, maar van trillen, flitsen of extra versterkte geluiden. We lichten de verschillende opties kort toe.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Worden hoorhulpmiddelen vergoed?

Hoorhulpmiddelen en accessoires kunnen worden vergoed. Maar de dekking verschilt per zorgverzekeraar. Afhankelijk van de mate van het gehoorverlies en van de voorwaarden van de zorgverzekeraar, is het bijvoorbeeld mogelijk dat een wek- en waarschuwingssysteem volledig vergoed en kosteloos geplaatst wordt.

Wij helpen u graag met het begrijpen van uw vergoedingsmogelijkheden en adviseren u over welke hoorhulpmiddelen het beste geschikt zijn voor uw situatie.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Moet ik slechthorend zijn aan twee oren?

Nee, u hoeft niet slechthorend te zijn aan beide oren om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor een hoortoestel. Een minimaal gehoorverlies van 35 decibel aan één oor is voldoende om een vergoeding te kunnen krijgen. Dus zelfs als u slechthorendheid ervaart aan slechts één oor, kunt u recht hebben op een vergoeding voor een hoortoestel. Het is wel belangrijk om dit te bespreken met zorgverzekeraar om de specifieke voorwaarden en dekking te begrijpen die op uw situatie van toepassing zijn.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Zijn gehoorapparaten en andere kosten aftrekbaar van de belasting?

De website van de Belastingdienst geeft een uitleg over de voorwaarden of gehoorapparaten wel/niet aftrekbaar zijn voor de belasting.

Gehoorapparaat aftrekbaar?

Een gehoorapparaat koopt u altijd met 75% vergoeding wanneer het hoortoestel in één van de categorieën valt. Hiervan betaalt u 25% dus zelf. Het kan voorkomen dat u een meerprijs moet betalen.

U mag het bedrag van de meerprijs alleen aftrekken als aan de volgende 2 voorwaarden is voldaan:

  • De meerprijs komt doordat u een duurder gehoorapparaat heeft gekozen
  • Het duurdere gehoorapparaat is beter voor uw hoorprobleem dan goedkopere gehoorapparaten.

Is de meerprijs ontstaan door persoonlijke voorkeuren, bijvoorbeeld de kleur? Dan is het bedrag van de meerprijs niet aftrekbaar.

Betaalt u een verplichte eigen bijdrage? Of hebt u verplicht eigen risico? Dan mag u deze bijdrage of dat eigen risico niet aftrekken.

Voorbeelden

Voorbeeld 1:

U betaalt een meerprijs bij de aanschaf van een hoortoestel

  • Voorwaarden verzekering: De kosten voor de aankoop van een hoortoestel mogen maximaal € 3.000 zijn.
  • De eigen bijdrage bedraagt 25%. Het gehoorapparaat past echter slecht en zit niet prettig.
  • Een hoorapparaat van € 3500 past u wel goed.
  • U besluit om dat duurdere gehoorapparaat te kopen.
  • Van uw verzekeringsmaatschappij krijgt u volgens de polisvoorwaarden € 2.400 vergoed. U betaalt zelf € 1.100.

Het bedrag van € 1.100 mag u niet volledig aftrekken. U moet namelijk nog rekening houden met uw verplichte eigen bijdrage. Uw verplichte eigen bijdrage is 25% van € 3500 is € 875. U mag dan € 3500 – € 2400 (vergoeding verzekeraar) – € 875 (verplichte eigen bijdrage) = € 225 als kosten van een gehoorapparaat aftrekken.

Heeft u de kosten van een gehoorapparaat helemaal zelf betaald? U kwam dus niet in aanmerking voor vergoeding. Dan mag u alle kosten in aftrek brengen.

Voorbeeld 2:

U betaalt alles zelf

  • Voorwaarden verzekering: gehoorapparaat moet gekozen worden uit categorie 2.
  • Het gehoorapparaat past echter slecht.
  • Een gehoorapparaat uit categorie 2 past wel goed.
  • U koopt het duurdere gehoorapparaat uit categorie 3.
  • Van uw verzekeringsmaatschappij krijgt u niets vergoed omdat u een gehoorapparaat uit een andere categorie koopt.
  • U betaalt zelf voor dit gehoorapparaat € 1.200. U mag dan € 1.200 als kosten van een gehoorapparaat aftrekken bij de hulpmiddelen.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Struijk Audiciens of bel naar de Belastingdienst!

Bron: Belastingdienst.nl

 

Gehoorapparaten en andere hulpmiddelen zijn in bepaalde gevallen aftrekbaar van de belasting wanneer deze niet vallen onder het verplicht eigen risico of de verplichte eigen bijdrage.

Lees meer

Wat wordt bedoeld met 5 hoortoestel categorieën?

Hoortoestellen zijn ingedeeld in vijf categorieën. Aan de hand van uw spraakaudiogram en toonaudiogram en de uitkomst van de door u ingevulde vragenlijst, weet uw Struijk Audicien in welke categorie u valt. Samen met u kiezen we binnen deze categorie het gehoorapparaat dat het beste bij u past.

De indeling van hoortoestel categorieën is als volgt:

  1. Milde gehoorproblemen: Hoortoestellen in deze categorie zijn geschikt voor mensen met milde gehoorproblemen. Ze helpen om geluiden beter te horen, maar hebben geen speciale extra functies. Dit zijn meestal eenvoudige en betaalbare hoortoestellen.
  2. Matige gehoorproblemen: Als u matige gehoorproblemen heeft, zijn er hoortoestellen nodig die iets krachtiger zijn. Deze hoortoestellen kunnen geluiden duidelijker maken en kunnen ook enige achtergrondruis verminderen.
  3. Gemiddelde gehoorproblemen: Bij gemiddelde gehoorproblemen heeft u hoortoestellen nodig die nog effectiever zijn in het verbeteren van uw gehoor. Ze zijn in staat om achtergrondruis beter te onderdrukken en geluiden scherper te maken.
  4. Zware gehoorproblemen: Als u zware gehoorproblemen heeft, heeft u geavanceerde hoortoestellen nodig die veel ruis kunnen wegnemen en spraak heel duidelijk kunnen maken. Deze hoortoestellen zijn krachtig en aangepast aan ernstige gehoorverliezen.
  5. Zeer ernstige gehoorproblemen: Voor mensen met zeer ernstige gehoorproblemen zijn hoogwaardige hoortoestellen nodig. Ze kunnen niet alleen ruis verminderen, maar ook helpen bij het horen van de zachtste geluiden. Deze hoortoestellen kunnen ook geavanceerde functies hebben, maar ze zijn meestal duurder.

 

Welk hoortoestel u nodig heeft, hangt af van hoe slecht uw gehoor is en wat u wilt dat het hoortoestel kan doen. Wij helpen u graag bij het kiezen van het beste hoortoestel!

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Wat is de Amsterdamse Vragenlijst?

Eén van de onderdelen van het stappenplan waarmee Struijk Audiciens werkt is een vragenlijst. Deze vragenlijst wordt ook wel de Amsterdamse Vragenlijst of AVL genoemd. Met deze vragenlijst kunnen wij de gehoorproblemen in kaart brengen. De vragenlijst bestaat uit drie delen, elk met een korte uitleg. Uw audioloog zal uw antwoorden gebruiken om te bepalen op welke manier u het best geholpen kunt worden met behulp van hoortoestellen of andere hoorhulpmiddelen.

Een voorbeeld vraag is:

Hoort u het wanneer iemand van achteren naar u toe komt lopen?

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Vanaf welke leeftijd betaal je een eigen bijdrage?

In Nederland betaalt u vanaf 18 jaar een eigen bijdrage voor gehoorapparaten. Voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar is er geen eigen bijdrage vereist bij de aanschaf van een hoortoestel. De eigen bijdrage is ingevoerd om de kosten van hoortoestellen deels te dekken voor volwassenen, maar deze geldt niet voor jonge mensen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Waarom zijn jullie aangesloten bij Stichting HoorProfs?

Hoorprofs audicienStruijk Audiciens is een zelfstandig audicienbedrijf. Door middel van de Stichting HoorProfs zijn meer dan 200 zelfstandige audiciens verenigd. Door de samenwerking op diverse gebieden wordt de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd, zonder daarbij de zelfstandige identiteit uit het oog te verliezen. HoorProfs wordt daarom gezien als een betrouwbaar kwaliteitslabel.

HoorProfs audiciens als Struijk Audiciens zijn volledig zelfstandig en dus niet verbonden aan een keten. Door volledige merkonafhankelijkheid kan Struijk Audiciens u altijd een objectief advies geven.

Hoorprofs audicienStruijk Audiciens is een zelfstandig audicienbedrijf. Door middel van de Stichting HoorProfs zijn meer dan 200 zelfstandige audiciens verenigd. Door de samenwerking op diverse gebieden wordt de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd, zonder daarbij de zelfstandige identiteit uit het oog te verliezen. HoorProfs wordt daarom gezien als een betrouwbaar kwaliteitslabel.

Lees meer

Wat betekent het Audicien Keurmerk?

Star KeurmerkStruijk Audiciens is een StAr erkend bedrijf en beschikt daarom over het keurmerk ‘Erkend Audicien’. Om dit keurmerk te verdienen moet een audicien voldoen aan een aantal voorwaarden en regels van het Audicien Register. Een van deze voorwaarden is dat geregistreerde audiciens werkzaam moeten zijn in de filialen van de audicien. Bij Struijk Audiciens zijn in alle filialen geregistreerde audiciens werkzaam.

Hoe werkt een spraakaudiogram?

Naast tonen is het ook belangrijk dat u woorden goed kunt verstaan. Dat wordt gemeten met een spraakaudiogram tijdens de oorcheck bij Struijk. U hoort in een koptelefoon een stem die woorden voorleest. Die woorden mag u dan zo goed mogelijk herhalen. De stem klinkt steeds zachter, dus op een gegeven moment zult u de stem waarschijnlijk niet meer verstaan.

Spraakaudiogram aflezen

Na de gehoortest krijgt u de resultaten in een spraakaudiogram. Deze spraakaudiogram heeft twee assen. De verticale as staat voor hoeveel procent u van de woorden verstaan heeft. De horizontale as staat voor het geluidsniveau in decibel. Geluid wordt altijd gemeten in decibel.

De rode lijn met rondjes die u op het diagram ziet, staat voor u rechteroor. De blauwe lijn met kruisjes staat voor uw linkeroor. En de grijze lijn staat voor iemand zonder gehoorverlies. Deze persoon hoort 100 procent van de woorden bij 50 decibel; dit is even hard als een normaal gesprek. Wanneer er wordt gefluisterd op 30 decibel, dan verstaat een goed horende nog 70 procent van de woorden. Een spraakaudiogram toont dus wanneer u woorden echt kunt verstaan.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

De verticale as toont het percentage woorden dat u verstaan hebt. De horizontale as staat voor het geluidsniveau in decibel. De grijze lijn is van iemand zonder gehoorverlies. Deze persoon hoort 100 procent van de woorden bij 50 decibel; dit is even hard als een normaal gesprek. Wordt er gefluisterd op 30 decibel, dan verstaat een goed horende nog 70 procent van de woorden.

De rode lijn met rondjes die u ziet, staat voor u rechteroor. De blauwe lijn met kruisjes staat voor uw linkeroor. Een spraakaudiogram toont wanneer u woorden echt kunt verstaan.

Lees meer

Hoe werkt een toonaudiogram?

Na afloop van de hoortest, krijgt u van uw audicien een papier waar grafieken op staan: het toonaudiogram. Op het toonaudiogram staan de resultaten van uw gehoortest, deze heeft twee assen. Waarbij de verticale as op de grafiek het aantal decibel aangeeft, dit is hoe hard of zacht het geluid klinkt. Op de horizontale as staat het aantal kHz, dit is hoe hoog het geluid klinkt. De rode lijn met rondjes die u op de grafiek ziet, staat voor u rechteroor. De blauwe lijn met kruisjes staat voor uw linkeroor. En de rechte lijn staat voor iemand zonder gehoorverlies, die persoon hoort alle toonhoogtes.

Stel, u ziet op het toonaudiogram een punt op 40 decibel en 1000 kHz. Dan heeft u bij een toonhoogte van 1000 kHz een geluidsverlies van 40 decibel. Dit betekent dat u pas bij een versterking van 40 decibel even goed hoort op die toonhoogte als een goed horend persoon.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Ziet u op het toonaudiogram een punt op 40 decibel en 1000 kHz? Dan heeft u bij een toonhoogte van 1000 kHz een geluidsverlies van 40 decibel. Pas met een versterking van 40 decibel hoort u op die toonhoogte even goed als een goed horende. De persoon zonder gehoorverlies, is de rechte lijn. Die persoon hoort alle toonhoogtes.

Lees meer

Hoe werkt de proefperiode bij een hoortoestel?

Wanneer u een nieuw hoortoestel draagt, begint een proefperiode die doorgaans 8 tot 12 weken duurt. Tijdens deze periode kunt u wennen aan het dragen van het hoortoestel en ervaren hoe het uw gehoor verbetert. Gedurende deze tijd zullen we regelmatig met u in contact komen om te controleren of de instellingen van het hoortoestel nog steeds aan uw wensen voldoen.

Aan het einde van de proefperiode zal er een eindcontrole plaatsvinden om te beoordelen of uw gehoorbehoeften en doelen zijn bereikt. Als u tevreden bent met het resultaat en zich comfortabel voelt met het hoortoestel, zullen wij zorgen voor de afhandeling met uw zorgverzekeraar, zodat u de nodige vergoedingen kunt ontvangen.

Wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.

Na de aanpassing gaat de proefperiode van 8 tot 12 weken in. In deze periode kunt u wennen aan het gehoorapparaat. Tussentijds zullen we controleren of de instellingen nog naar uw wens zijn. Uiteindelijk vindt er de eindcontrole plaats om te zien of de doelen behaald. Als u helemaal tevreden bent, zorgen wij voor de afhandeling met de zorgverzekeraar.

Lees meer

Staat uw vraag er niet bij?

Vul onderstaand formulier in en uw vraag wordt zo spoedig mogelijk beantwoord: