Auke: “Ik ben de oren aan het testen door middel van een audiogram. We hebben zojuist een gehoortest gedaan. We meten per frequentie wat iemands gehoorverlies is.”
Auke wijst op het computerscherm aan wat de getoonde gegevens betekenen. “Links zie je het rechteroor, en rechts het linkeroor. De verticale as geeft aan hoe luid ik de piepjes heb laten horen. Op het moment dat de testpersoon de piepjes nog net kan horen dan drukt hij op een knopje. De horizontale as laat de toonhoogte zien. Links zijn de lage tonen en rechts de hoge tonen. De symbolen op de grafiek geven het niveau aan dat iemand net het piepje kan horen.”
"We proberen een beeld te krijgen hoe iemand in het leven staat.
Aan de hand daarvan - en in combinatie met het audiogram - maken we een persoonlijk advies."
Auke zit al tien jaar in het vak. “Dit is een klein onderdeel van mijn werk, maar het vormt wel de basis: aan de hand van het audiogram bepalen wij of iemand naar de kno-arts moet. De gehoortest geeft op papier aan hoe slecht iemand hoort, maar dat wil niet altijd iets zeggen over het probleem wat iemand ervaart. Om dat goed in kaart te brengen, hebben wij meer informatie nodig. Daarom houden we ook een intakegesprek. Daar bespreken we: waar loopt iemand tegenaan en wat voor problemen ervaart iemand? Is het probleem op school of juist bij het oppassen bij de kleinkinderen. We proberen een beeld te krijgen hoe iemand in het leven staat. Aan de hand daarvan - en in combinatie met het audiogram - maken we ons advies."
Een beetje gehoorverlies hoort erbij als je ouder wordt, toch? Is dat ook een stukje acceptatie?
Auke: “Daar lopen veel mensen tegenaan. Zij zeggen: ‘Ach joh, het gaat wel en ik heb er niet veel last van.' Het is vaak de omgeving die als eerste constateert dat diegene er iets aan moet laten doen. Er ontstaat vaak wat irritatie en dat zet mensen vaak wel aan het denken om bij een audicien binnen te lopen. Vaak gaat er vijf à zes jaar eroverheen voordat mensen constateren dat zij minder horen en uiteindelijk een afspraak maken. Het punt is: een hoortoestel is geen modeaccessoire. Je ziet dat mensen zich steeds meer terugtrekken, niet meer deelnemen aan gesprekken waardoor hun wereld ook steeds kleiner wordt. Daar kunnen hoortoestellen wel een positieve bijdrage aan leveren."
U heeft net met een meneer een gehoortest gedaan. Dan is het daarmee niet klaar, gok ik zo
Auke: “Dat klopt, daar begint het eigenlijk mee. We hebben een gehoortest gedaan. Als we adviseren om met hoortoestellen aan de slag te gaan, vinden we het belangrijk dat mensen zelf ook iets willen veranderen. Een hoortoestellen is een ontzettend mooi middel om beter te kunnen horen, maar het vergt ook doorzettingsvermogen. Wij kunnen faciliteren; wij leveren de hoortoestellen en passen deze zo goed mogelijk aan op het gehoorverlies. We begeleiden mensen daar ook in. We leggen uit wat normaal is en waar zij nog aan moeten wennen. Dat is een heel proces. Dat duurt een tijdje. Zeker als mensen hier net binnenkomen."
"Je ziet dat de wereld van mensen met gehoorverlies steeds kleiner wordt.
Daar kunnen hoortoestellen een verandering in brengen."
Is het zo dat er zoveel verschil is in gehoor?
Naast hoortoestellen houden professionals bij Struijk Audiciens zich bezig met het maken van zwemdopjes voor mensen die veel last hebben van ontstekingsgevoeligheid bij het zwemmen. Auke: "We werken ook veel met gehoorbeschermers. Vooral wanneer het festivalseizoen zometeen weer start. Voorkomen is beter dan genezen: je kunt natuurlijk beter gehoorbeschermers bij ons halen dan hoortoestellen. We hebben een breed aanbod van gehoorbeschermers. Denk aan mensen die werken in de industrie, voor muzikanten of motorrijders, op maat gemaakt of universeel. Samen met jou kijken we wat de beste oplossing is.”
Laat uw gehoor testen
Wat we bij Struijk Audiciens zien is dat veel mensen lang blijven lopen met een gehoorverlies. Hierdoor bent u sneller moe en sociale activiteiten zijn minder leuk. Twijfelt u aan uw gehoor? U bent van harte welkom bij Struijk Audiciens.
Neem contact op door te bellen naar één van onze vestigingen:
Bel mij terug
Laat uw gegevens achter en wij bellen u voor een afspraak.