Over Struijk Audiciens

“De echte audicien is een zorgverlener” – Rudi Struijk

“We verkopen geen hoortoestellen, maar hooroplossingen”, zegt Rudi Struijk van Struijk Audiciens. “Onze cliënt heeft een probleem en wil geholpen worden. Audiciens zetten al hun kennis en ervaring in om het probleem te verhelpen. Dat we daarbij een hoortoestel nodig hebben, spreekt voor zich. Maar de focus ligt op het hoorprobleem, niet op het hoortoestel.”

Nicolle audicien
Nicole Bello
Audicien
Jeanine van den Oudenrijn
Leerling-audicien
Asia de Bruin
Baliemedewerker
Kirsten Pompen
Baliemedewerker
Wendel Schoop
Audicien
Deborah Hietbrink
Baliemedewerker
Ellen Daniëls
Audicien
Marijke Copier
Baliemedewerker
Willemijn audicien
Willemijn Gelderblom
Audicien
Rob audicien
Rob van den Hoven
Audicien
Robin audicien leerdam
Robin Tettero
Audicien
Jenienke Junior audicien
Jenienke van den Oever
Audicien
Baliemedewerker den Bosch
Natasja den Hartog
Baliemedewerker
Yolanda Fokke
Baliemedewerker
Ruth administratie
Ruth Kranendonk
Financiële administratie
Juliette Waaijers
Audicien
Joke Doevendans
Audicien
Steven Gerdingh
Audicien
Astrid Klomp
Baliemedewerker
Ron Klomp
Audicien
Lieke Hardonk
Audicien
Audicien Rudi Struijk
Rudi Struijk
Audicien
Elise baliemedewerker
Elise de Jongh
Baliemedewerker
Bernadette Tijsseling
Audicien
Mariëlle Rovers
Audicien
Klasina Fortuin
Baliemedewerker
Heleen Stokkerman
Baliemedewerker

De start

“Struijk Audiciens heeft diverse vestigingen verdeeld over Nederland. Maar het begon allemaal met de winkel in Den Bosch.” Met een diploma Middenkader Bedrijfsmanagement op zak, een audiciensopleiding en werkervaring bij Schoonenberg, koos Rudi Struijk voor een eigen zaak.

Onderscheidende kwaliteit

“Het was bepaald geen droomstart”, herinnert hij zich. “Ik kreeg geen contract met een belangrijke verzekeraar, omdat er al voldoende aanbieders waren. Toen heb ik bij het plaatselijke Jeroen Bosch Ziekenhuis gevraagd of ik toch een kans zou kunnen krijgen. Die wilden ze me wel bieden, als ik onderscheidende kwaliteit leverde.”

Deskundig advies en een goede service

Die opdracht was niet aan dovemansoren gericht. Kwaliteit leveren was precies wat Struijk Audiciens van plan was. “Struijk Audiciens wil de klant helpen met een goed advies en goede service. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het helaas niet overal. Onze klant krijgt niet alleen een luisterend oor en een deskundig advies, maar ook de kans om meerdere toestellen te testen. Hij kan zo het toestel kiezen dat het best bij zijn gehoorprobleem en persoonlijke wensen past.” Op die manier is Struijk Audiciens onderscheidend gebleken in de audicienswereld.

Eerlijk duurt het langst

De audicien moet een eerlijk advies geven, zegt Struijk. “Dat kan ook inhouden dat een klant nog geen baat heeft bij een hoortoestel. Dan verkoop je dus niets, maar dat hoeft niet erg te zijn. De ervaring leert dat deze klant op een later moment terug komt, vaak in gezelschap van andere mensen met een hoorprobleem.” Bovendien levert Struijk niet alleen hoortoestellen, maar ook gehoorbescherming. Zo kan een probleem in sommige gevallen al bij de bron worden aangepakt.

Geen knollen voor citroenen

Servicegerichtheid verwacht Struijk ook bij zijn medewerkers. In Den Bosch zijn inmiddels vier audiciens aan de slag, waarvan één in de buitendienst. “De echte audicien is een zorgverlener. Van een nieuwe collega verwachten wij dat hij dit beroep vooral uitoefent omdat hij mensen wil helpen, niet puur om een boterham te verdienen. Bij de selectie beoordelen we hoe iemand in het vak staat. Als hij te commercieel is, dan wordt het niets. Dan is de focus niet goed. Want vergis je niet: de gemiddelde audiciensklant is 65+. Dat betekent, dat deze mensen al meer dan 65 jaar levenservaring hebben opgedaan. Zij prikken er snel doorheen als je hen knollen voor citroenen probeert te verkopen.”

Complexe zorg

De benadering zorgt ervoor dat de kritische klant Struijk weet te vinden. “Bij ons komt de klant die bewust geld uitgeeft”, zegt hij. “Het is niet zozeer de rijke klant, als wel de klant die wat over heeft voor een goede hooroplossing.” Ook heeft hij in Den Bosch veel klanten met een complex gehoorprobleem, mede doordat in St. Michielsgestel een audiologisch diagnostisch centrum van Kentalis is gevestigd. Deze klanten weten dat ze goed geholpen worden door Struijk Audiciens.

Voor elke generatie

Naast ouderen bevinden zich onder de klanten soms ook hele jonge kinderen. “We hebben bijvoorbeeld relatief veel schoolgaande kinderen die solo-apparatuur nodig hebben. Wij zetten ons in om ook deze doelgroep goed te bedienen, ook als dat vraagt om niet-standaard oplossingen. Dat vormt voor ons een uitdaging.” En ook bij economische tegenwind, want voor deze klanten is relatief veel tijd nodig en dat past lang niet altijd binnen het nieuwe vergoedingensysteem.

Uitbreiding

Struijk ging niet gericht op zoek naar uitbreiding, maar het is er toch van gekomen. Na Den Bosch volgde een zaak in Geldermalsen daarna in Leerdam en tenslotte een winkel in Sneek onder de naam Hoortechniek Struijk.

“Leerdam is onze kleinste zaak, die bouwen we nu uit. We waren hier al aanwezig, in huis bij een opticien, maar toen dit pand vrij kwam konden we geen ‘nee’ zeggen. Leerdam is een aantrekkelijk winkelhart in de streek. Je kunt er goed parkeren, waardoor het hele achterland hier graag komt.”

Door de toename van de online aankopen heeft Rudi Struijk zich ook ingezet op de online verkoopmarkt via de webshop Struijk Online. “In de toekomst zullen we hoortoestellen ook online gaan verkopen, het blijft echter altijd een maatwerk oplossing”.

Kwaliteit boven kwantiteit

Het is goed gegaan met Struijk Audiciens en daar is Struijk “dankbaar voor en trots op.” Voorlopig voorziet hij geen verdere groei. “We hebben geen plannen, maar je weet nooit wat er gebeurt. Uitbreiding overkomt je. Maar ik denk dat we de komende tijd eerder in kwaliteit dan in kwantiteit zullen groeien. We willen nog beter worden.”